Klanten klaagden al maanden steen en been over Neckermann.com en nu heeft de Amsterdamse rechtbank de webwinkel failliet verklaard. De laatste tijd konden er al geen bestellingen meer worden gedaan.
Volgens curator Seerp Gratama is nog niet met zekerheid te zeggen of gedupeerde klanten nog geld terug kunnen krijgen. Maar hij schat hun kansen niet heel hoog in, want het faillissement was aangevraagd door de Belastingdienst.
De curator bevestigde het faillissement na berichtgeving door RTL Z. Gratama zei tegen de zakenzender dat het faillissement, nog los van alle klachten, niet onverwacht kwam: “De activiteiten waren al enige tijd gestaakt, en er was een flinke belastingschuld.”
Het gaat overigens niet om reismerk Neckermann, dat hoorde bij het vorig jaar omgevallen vakantieconcern Thomas Cook. De webshop was vernoemd naar het vroegere postorderbedrijf Neckermann. Deze verkocht een breed assortiment aan producten, van kleding tot speelgoed, levensmiddelen en verf.
In het najaar trok de Consumentenbond al aan de bel vanwege problemen bij het bedrijf. De organisatie kreeg honderden klachten binnen over bijvoorbeeld producten die niet werden geleverd. De eigenaar liet destijds aan media weten dat Neckermann.com in financiële problemen was geraakt door het overlijden van een Aziatische geldschieter.